lørdag den 6. april 2013

Bloddonor

I november måned meldte jeg mig som bloddonor. I februar fik jeg tage blodprøver og i tirsdags var jeg så afsted til tapning for første gang. Jeg var lidt nervøs over det, men det viste sig, at der slet ikke var noget at være nervøs over. Det gik meget hurtigere end jeg havde regnet med, det gjorde ikke ondt og jeg fik det ikke dårligt. Bagefter fik jeg chokolade og cola, og da jeg gik derfra havde jeg en god følelse i maven, så det er bestemt ikke sidste gang jeg gør det.


Jeg har længe tænkt over at jeg ville melde mig som donor, men der er hele tiden kommet noget i vejen (en længerevarende rejse, flytning til en anden by, en graviditet osv.). Men da jeg en dag holder bag en donorbil i et lyskryds bliver jeg igen mindet om det, og jeg går straks hjem og melder mig som donor over nettet.

I Danmark er der ca. 230.000 bloddonorer som sikrer blodforsyning til sygehuse og til de mange tusinde mennesker som er afhængige af donorblod for at overleve. Der er hele tiden brug for nye bloddonorer, faktisk 25.000 nye om året, da der pga. sygdom og alder er mange der stopper som donorer. Alt donorblod bliver anvendt, og man kan højst blive tappet 4 gange om året. De eneste krav der stilles til en bloddonor er at man skal være mellem 17 og 60 år, sund og rask samt veje mindst 50 kg.

Hvis du også har lyst til at donere dit blod så gå herind og tilmeld dig online. GIV BLOD - GIV LIV!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar;-)