onsdag den 16. november 2011

Hjemmelavet mad vs. færdigmad

Inden vi fik lillepigen svor jeg, at jeg altid selv ville lave mad til hende. Jeg ville helst undgå at give hende færdigmad, men jeg blev klogere. Det er ikke altid, at der lige er tid eller mulighed for at lave hjemmelavet mad, særligt ikke når man er uden for hjemmets fire vægge.

Dog skal man være opmærksom på, at det færdiglavede mad, som man kan købe både på glas og i pulverform, ofte er meget søde i smagen og konsistensen er meget fin, så derfor må den ikke udgøre for stor en del af barnets kost. Men hvis man som os kun benytter det når vi er på farten eller engang imellem hvor der ikke er tid til at lave maden fra bunden, ja så synes jeg det er et super godt alternativ.
Lillepigen har været særligt glad for øllebrøden fra Beauvais, og lige præcis øllebrød, ja det har jeg ikke orket at lave fra bunden. Men når det så er sagt, ja så er det faktisk lige med hensyn til grød ihvertfald lige så nemt at lave det fra bunden. Her kommer lige et par nemme opskrifter på lillepigens yndlingsgrødretter.


Havregrød:
1 dl havregryn
2 dl koldt vand
1 tsk. fedtstof
½ dl modermælkserstatning, sødmælk eller modermælk

Vand og havregryn småkoges i en gryde 2-3 min under omrøring.
Gryden tages af og når grøden har spisetemperatur tilsættes fedtstof og mælk.

3-kornsgrød:
1 spsk. havregryn
1 spsk. hirseflager
1 spsk. rugmel
2 dl koldt vand
1 tsk. fedtstof
½ dl modermælkserstatning, sødmælk eller modermælk

Bland havregryn, hirseflager, rugmel og vand i en gryde og småkog i 2-3 min under omrøring.

Æblegrød
Gryden tages af og når grøden har spisetemperatur tilsættes fedtstof og mælk.


Vi tilsætter som regel hjemmelavet frugtmos eller bare moset frugt som f.eks. banan. Pære eller æblemos er nemt at lave. 4 æbler/pærer skæres i tern uden skræl og koges med 4 spsk. vand i en gryde til de kan moses ud. Og vupti så er det klar til at komme i grøden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar;-)