mandag den 14. januar 2013

Knækbrød



Herhjemme har vi startet 2013 med at spise mere sundt. Derfor blev jeg glædeligt overrasket da jeg første gang bagte knækbrød, da disse fint kan bruges som en snack hvor jeg tidligere ville have spist chokolade, slik og lignende. Måske andre derude også kunne få glæde af den gode opskrift (som jeg desværre ikke ved hvor oprindeligt stammer fra da jeg har fået den af min far som har fået den af en ven som har fået den af.....), så derfor deler jeg den med jer her.

1 portion = 2 bageplader

1 dl. havregryn
1 dl. solsikkekerner
1 dl. hørfrø
1 dl. sesamfrø
1 dl. græskarkerner
3½ dl mel (man kan godt bruge speltmel)
1 tsk. bagepulver
2 tsk. salt (hvis man ikke vil have dem så salte, kommes lidt mindre i)
1 dl. solsikkeolie
2 dl. kold vand

Gryn, kerner og frø blandes sammen. De øvrige ingredienser tilsættes og det hele røres sammen til en klistret dej. 2 bageplader beklædes med bagepapir og dejen fordeles på pladerne. Dejen presses ud med fingrene på bagepladerne og der lægges et lag bagepapir over dejen. Herefter rulles dejen ud (man kan ikke rulle den tyndere end tykkelsen på kernerne) og det øverste lag bagepapir fjernes forsigtigt. Herefter kan dejen skæres ud i passende størrelser.

Bages i 15-20 min. ved 200 grader (min ovn er lidt vild, så de fik ikke mere end 175 grader i ca. 15 min).

1 kommentar:

  1. Mums, mums mums! Det er helt sikkert nogle knækbrød jeg vil lave til os i denne uge :)
    Lækre billeder

    SvarSlet

Tak for din kommentar;-)